SAVJETI Reagirajte na vrijeme

Kako prepoznati dehidraciju

Dehidracija može biti blaga, umjerena i teška u zavisnosti od količine izgubljene tečnosti

Piše: Zdravlje u kući

Dehidracija može biti blaga, umjerena i teška

Foto: Ilustracija


Svakodnevno u organizam putem hrane i pića unosite određenu količinu tečnosti, a istovremeno određenu količinu gubite. Odnos između unosa i gubitka uglavnom je izbalansiran. No, u pojedinim situacijama može doći do nedovoljnog unosa ili većeg gubitka tečnosti. 

Tada dolazi do disbalansa u organizmu i stanja koje se zove dehidracija. Gubitak veće količine tečnosti javlja se kod povraćanja, proliva, prevelikog znojenja i učestalog mokrenja kod dijabetičara.

Novorođenčad i mala djeca lakše dehidriraju u odnosu na stariju djecu i odrasle zbog bržeg gubitka relativno veće količine tečnosti. Kod djece, najčešći uzroci dehidracije su virusne infekcije, koje uzrokuju proliv, povraćanje, visoku temperaturu i smanjenu želju za unosom hrane i tečnosti. Dehidracija može biti blaga, umjerena i teška u zavisnosti od količine izgubljene tečnosti.

Simptomi su jaka žeđ, suha usta, suh i obložen jezik, crvenilo u licu, suha koža, glavobolja, tamna i gušća mokraća, smanjena potreba za mokrenjem, zatvor, pospanost i umor, tamniji podočnjaci, slabiji puls, ubrzan rad srca, mučnina, povraćanje i opća slabost. 

Kod teške dehidracije koja može dovesti do napada, kome i smrti, potrebna je hitna medicinska pomoć, a njeni simptomi su ekstremna žeđ, vrtoglavica, nizak krvni pritisak, zatvor koji traje nekoliko dana, groznica, nesvjestica i gubitak potrebe za mokrenjem.

Vrste terapije

Terapija zavisi od stepena dehidracije i njenog uzroka. U zavisnosti od stepena dehidracije, gubitak tečnosti može da se nadoknadi oralno (pijenjem), preko sonde i intravenski. Intravensko davanje tečnosti neophodno je samo djeci s teškom dehidracijom kako bi se brzo nadoknadila izgubljena količina tečnosti u cirkulaciji i korigirao time izazvani šok. U većini slučajeva, dehidracija se sanira unosom dovoljne količine tečnosti ili specijalnim rastvorima za rehidraciju, koji će nadoknaditi vodu i elektorlite koje je dijete izgubil

Ukoliko koristite specijalan rastvor protiv dehidracije, morate znati koja se količina tekućine daje i u kojim vremenskim razmacima. Djetetu dajte jednu kafenu kašiku rastvora. Ukoliko dobro podnosi rastvor, količina se može polako povećavati na maksimalnu dozu od 30 mililitara na pet minuta.

  • Najbolja zaštita od dehidratacije je unos tečnosti

    Najbolja zaštita od dehidratacije je unos tečnosti

    Foto: Ilustracija


Najbolja zaštita od dehidracije je prevencija, odnosno unos dovoljne količine tečnosti putem hrane i pića. Prepoznajte situacije - bolest, vrućina, pojačan fizički napor, u kojima je potrebno povećati unos tečnosti.

Rastvori za rehidrataciju trebaju biti obavezan dio kućne apoteke. Virusne infekcije koje su praćene prolivom i povraćanjem i povećanim gubitkom tečnosti, često iznenade. Rehidratacija je prva neophodna pomoć.

NA VRH

Komentari