KORISNO Darovi prirode / Jezgrasto voće

Orah je hranjiv i pun bjelančevina

Ova koštunjava voćka bogata je esencijalnim masnim kiselinama, vitaminima i mineralima, ali ga treba jesti u umjerenim količinama – jer deblja

Zdravlje u kući
25.02.2020 22:33

Orah je pun bjelančevina, ali i kaloričan je

Foto: Ilustracija

Orah je uz lješnik, badem i pistacije najpoznatije jezgrasto voće i nezamjenjiva namirnica u mnogim poslasticama. Samo drvo oraha jedno je od najcjenjenijih stabala u biljnom svijetu, bilo kao sirovina u drvnoj industriji bilo kao plodonosna biljka. Međutim, orah, odnosno plod oraha, ima i mnogo zdraviju ulogu od one koju su mu poslastičari namijenili. Ovo jezgrasto voće veoma je nutritivno vrijedno, pogotovo u pogledu bjelančevina i esencijalnih masnih kiselina. 

Baš kao i drugo jezgrasto voće, i orahe je potrebno čuvati na pravi način. Ako ne vodite računa o tome, oni mogu brzo propast, bilo zbog insekata bilo zbog gljivica, plijesni koje proizvode aflatoksin, čime orah postaje nejestiv, jer je aflatoksin karcerogen. Ako se plijesan pojavi u oljuštenim orasima, cijelu količinu treba baciti.

Orasi su najveće jezgrasto voće, a veličina im može varirati od vrste, od veličine klikera do veličine ping-pong loptice. Smećkasa ljuska može biti tvrđa (deblja) ili mekša (tanja). Dok su orasi drvetu, zaštićeni su zelenim, vlaknastim omotačem koji puca prilikom zrenja i ljuske. Jestivi dio tvrde ljuske izgledom podsjeća na mozak. Sav je naboran i ima tanku (jestivu) membranu koja štiti unutrašnje jezgro oraha da ne užegne. Pomenutu membranu ne treba ljuštiti pri jelu jer ona sadrži obilje antioksidanasa. 

Kalorijska vrijednost oraha je 654 kcal / 100 g, što znači da je orah veoma kalorično voće. Razlog tome treba tražiti u sastavu koji u 100 g sadrži: ugljenih hidrata 13,71 g (šećera 2,61 g, vlakana 6,7 g), masti 65,21 g (zasićene 6,13 g, mononezasićene 8,93 g, polinezasićene 47,18 g), bjelančevina 15,23 g, vode 4,07 g.

Orasi sadrže mnoge minerale: mangan, magnezij, fosfor, željezo, cink, kalij, kalcij. Od vitamina sadrže: vitamin A, vitamin B 1, B 2, B 3, B 5, B 6, B 9, vitamin C, vitamin E, vitamin K.

Orasi sadrže mnoge esencijalne aminokiseline. Ono što je očigledno jeste da su orasi puni zdravih, polinezasićenih masnoća – 47,2 g od ukupno 65,21 g, a naročito alfa-linoleinske kiseline i linoleinske kiseline.

Za manje stresa

Istraživanja pokazuju da upotreba oraha i orahovog ulja smanjuje stres, kao i da pomaže kod popravljanja intelektualnih i motoričkih sposobnosti. 

Ako u ishrani koristite puno zasićenih masti i ne želite to promijeniti, uvrstite i orahe u taj isti obrok, jer ćete poboljšati odnos nezdravih prema zdravim masnoćama i tako smanjiti vjerovatnoću za pojavu arterioskleroze.  U poređenju s bademima, kikirikijem i lješnicima, orasi sadrže najviše antioksidanasa. Možete ih jesti svježe ili suhopečene, ali bilo kako bilo, ne pretjerujte. Orasi jesu puni zdravih masti, ali one, nažalost, sadrže kalorije. Budite umjereni. 

  • Badem spada među tri najpoznatija jezgrasta voća
    Badem spada među tri najpoznatija jezgrasta voća Foto: Ilustracija

Najbolja temperatura za dugotrajno čuvanje oraha u industrijskim uslovima je između -3 i 0 stepeni Celzijusa i pri maloj vlažnosti, dok se u kućnim preporučuje ispod 25 stepeni Celzijusa i u suhom prostoru.

Temperatura preko 30 stepeni Celzijusa i vlažnost preko 70 odsto vrlo brzo će uticati na kvarenje oraha. Aflatoksin se počinje formirati kada vlažnost pređe 75 procenata.

Tagovi

Orah Ishrana Badem

Komentari

NA VRH