ZDRAVE NAMIRNICE Najkorisnija i najljekovitija mahunarka

Grašak čuva nervni sistem, kosti i srce

Među brojnim mahunarskim biljkama grašak je jedna od najkorisnijih i najljekovitijih

Zdravlje u kući
22.11.2019 17:36

Posjeduje visok sadržaj proteina

Foto: Ilustracija

Među brojnim mahunarskim biljkama grašak je jedna od najkorisnijih i najljekovitijih. Postojao je u doba neolita, a u Evropu je stigao u vrijeme velikih seoba s istoka početkom srednjeg stoljeća. U kućnim uvjetima grašak obavezno treba držati u frižideru, jer će samo na taj način biti sačuvani svi nutritivni sastojci. Držanje na sobnoj temperaturi dovodi do hemijskih procesa, tako da već poslije nekoliko sati šećer u grašku prelazi u skrob, čime gubi hranljivu vrijednost.

Sjajne mahune

Prilikom kupovine treba tražiti čvrste i sjajne mahune srednje veličine, s mekanim i zelenim vrhovima. Zapravo, pod prstima treba da postoji osjećaj kao da će svakog trenutka mahuna pući. Ako je moguće, mahunu treba i otvoriti i probati nekoliko zrna da biste se uvjerili u njihovu slatkoću. Grašak treba kupovati na dan spremanja, ali može da se kupi i neočišćen i drži u frižideru najviše dva dana u plastičnoj kesi. 

Danas je široko rasprostranjena namirnica na cijeloj planeti, mada najbolje uspijeva u predjelima s vlažnom i prohladnom klimom. U grašku dominiraju ugljikohidrati i vlakna oblika galaktana, glukuronske kiseline, fruktoze, glukoze, kao i drugih jedinjenja.

Posjeduje visok sadržaj proteina zahvaljujući kvržicama u korijenu u kojima se nalazi određena vrsta bakterija azotofiksatora (Bacteria radicicola) koje vežu azot iz zraka i pretvaraju ga u korisne aminokiseline, a dalje u proteine.

Posjeduje još i masti i lecitin, sastojke važne za dobro funkcioniranje nervnog sistema. Svježi plod sadrži zavidne količine vitamina C i E, dok se sušenjem gube i ostaju u tragovima.

S druge strane, osušeni plodovi sadrže obilje vitamina B1, poznatog kao tiamin, kao i B2, odnosno riboflavin i B3-niacin. Ovi vitamini značajni su jer učestvuju u metabolizmu ugljikohidrata, proteina i masti.

Očuvanju zdravlja pomaže i obilje vitamina, minerala, vlakana i drugih korisnih sastojaka. Kao izvrstan izvor vitamina K pomaže zdravlju kostiju i kardiovaskularnog sistema. Ovaj vitamin aktivira osteokalcin koji pomaže ugradnji kalcija u kosti, a istovremeno održava normalnu gustoću krvi.

Vitamin B6

Kao izvor folne kiseline i vitamina B6 sprečava nakupljanje homocisteina, sastojka koji narušava vezivanje kolagena u kostima, što može uzrokovati osteoporozu i aterosklerozu.  

Grašak posjeduje i sastojke koji pomažu u prevenciji nastanka karcinoma, gdje posebno mjesto zauzima vitamin C kao antioksidans

 On štiti DNA od oštećenja, pomaže organizmu da se oslobodi od toksičnih sastojaka dospjelih iz životne sredine, pojačava imunološke funkcije i inhibira, odnosno koči stvaranje kancerogenih materija u organizmu, kao što su, naprimjer, nitrozamini koji se stvaraju u dimu cigareta ili roštilja.

Izvor željeza

U grašku je prisutan i betakarotin, odnosno vitamin A, koji pomaže u sprečavanju raznih oblika karcinoma, ali i nastanka srčanih oboljenja. Ova namirnica je dobar izvor i željeza, minerala neophodnog za izgradnju krvnih ćelija. Inače, opna graška sadrži teško svarljiva jedinjenja vlakana i pektinskih materija, zbog čega se preporučuje korištenje osušenih plodova u obliku brašna ili kao supa ili kaša.

Komentari

NA VRH