ORDINACIJA Stalno gubljenje i ponovno vraćanje kilograma

Zašto je jojo efekt dijete loš za zdravlje

Ukoliko često upražnjavate jojo dijete, nakon određenog vremena, doći će do povećanja udjela masnog tkiva u tijelu i smanjenja mišićne mase

Piše: Dr. Almir Azabagić
27.06.2019 10:58

Većina onih koji drže kratke, a intenzivne dijete, u toku godine će vratiti 30-65 posto izgubljene težine

Foto: Ilustracija

Jojo efekt je proces koji se dešava kod osoba čiji je način ishrane takav da tjelesna težina raste i smanjuje se u ciklusima. Prisutan je kod 10 posto muškaraca i 30 posto žena. Pojasnit ćemo koje su loše strane takvog načina ishrane.  

Masne naslage

Povećanje apetita u toku dužeg vremena dovest će do povećanja tjelesne težine. Dok ste na dijeti, odnosno dok unosite manje energije nego inače, smanjuje se količina masnog tkiva, a to dovodi do smanjenja nivoa leptina u krvi. Leptin je hormon koji signalizira da smo siti, a izlučuje ga masno tkivo.

Manje leptina dovodi do povećane gladi jer tijelo nastoji nadoknaditi izgubljeno masno tkivo, odnosno svoje rezerve energije. Većina onih koji drže kratke, a intenzivne dijete, u toku godine će vratiti 30-65 posto izgubljene težine. Štaviše, jedna trećina njih na kraju će imati više kilograma nego prije dijete.

Prema nekim istraživanjima, jojo efekt dovodi do povećanja udjela masnog tkiva u tijelu. Kada se prestane sa smanjenim unosom kalorija i počne s uobičajenom ishranom, masno tkivo se nadoknađuje brže nego mišići. Zato će, ukoliko često upražnjavate jojo dijete, nakon određenog vremena doći do povećanja udjela masnog tkiva u tijelu i smanjenja mišićne mase, s naglaskom na povećanje naslaga masti oko struka. Ovaj efekt se može ublažiti redovnom vježbom i unosom dovoljno kvalitetnih proteina.

Masna jetra nastaje kada tijelo odlaže višak masti u jetrene ćelije. Ovo stanje povezano je s promjenama u metabolizmu šećera u jetri i povećava rizik za nastanak dijabetesa tip 2. Gojaznost je faktor rizika za nastanak masne jetre, i to posebno u fazi povećanja težine. Svaka faza povećanja težine, nakon restriktivne faze jojo dijete, povećava rizik od nastanka masne jetre, a najgori ishod masne jetre može biti ciroza.

Rizik za srce

Proces porasta tjelesne težine više je rizičan i opasan za srce nego stabilna, a povećana tjelesna težina. Najveće promjene dešavaju se na krvnim sudovima koje hrane srce. Istraživanje koje je obuhvatilo 9.050 odraslih osoba pokazalo je da je što su veće varijacije tjelesne težine, veći rizik nastanka oboljenja srčanih krvnih sudova.

  • Dr. Almir Azabagić
    Dr. Almir Azabagić Foto: (Arhiv)

Porast težine u toku jojo dijete može dovesti do povećanja krvnog pritiska, poništiti pozitivan efekt postignut prethodnim smanjenjem težine.

Jako je frustrirajuće vidjeti kako vaš trud odlazi „niz vodu“, odnosno kako se mukom izgubljeni kilogrami vraćaju. Istraživanja su pokazala da su osobe sklone jojo dijetama često nezadovoljne svojim tijelom i postignućima, imaju osjećaj da ne mogu kontrolirati svoj život, ali nisu skloni depresiji ili negativizmu. Ova činjenica je vrlo bitna, jer iako ste bili skloni jojo dijetama u prošlosti, to ne znači da se stvari ne mogu popraviti.

Lošija nego stabilna gojaznost

Ako ste gojazni, stabilno dugoročno smanjenje tjelesne težine, čak i ako nije drastično, dovest će do poboljšanja zdravlja, smanjujući rizik od nastanka dijabetesa, raka, srčane bolesti i rizika od nastanka masne jetre. Također, doći će do poboljšanja opće tjelesne kondicije i poboljšanja sna. Porast tjelesne težine ima suprotan učinak.

Jojo dijeta je negdje između. Nije štetna kao stalni porast tjelesne težine, ali je definitivno lošija od stabilne gojaznosti.

Promjena navika

Većina popularnih dijeta je, zapravo, skup pravila koja morate poštovati kako biste postigli svoj cilj – smanjenje tjelesne težine. Trebate prestati razmišljati kratkoročno, o raznim dijetama, i početi razmišljati na duže staze, o promjeni loših navika.

Jedite zdravo (jogurt, voće, povrće, orašasti plodovi), izbjegavajte brzu hranu i gazirana pića, umjereno konzumirajte tjesteninu, budite fizički aktivni, ne provodite za TV-om ili računarom više od 2-3 sata dnevno, spavajte 6 do 8 sati noću.


Što su veće varijacije tjelesne težine, veći je rizik nastanka oboljenja srčanih krvnih sudova

Komentari

NA VRH