PRAVILA Da prehrana i navike budu zdravi

Sačuvajte crijeva, olakšajte probavu

Ne kombinirajte životinjske i biljne bjelančevine

"Zdravlje u kući"
07.02.2019 21:44

Čista crijeva znače zdravlje

Foto: Ilustracija

Pravilno kombiniranje namirnica, bjelančevina, ugljikohidrata i masti te otkrivanje potencijalnih alergena korisno je za ljude svih životnih doba, bilo da se žele izliječiti, sačuvati zdravlje ili osnažiti imunitet.  

Sirovo i kuhano

Većina nas živi s oštećenim crijevima, a čista crijeva znače zdravlje. A da biste zaista bili zdravi, morate naučiti održavati čistoću crijeva. To ćete postići tako što ćete 80 posto tanjira napuniti zelenim lisnatim i drugim povrćem - sirovim, kuhanim na pari, pečenim ili kuhanim u vodi, a 20 posto bjelančevinama i dobrim masnoćama - meso, riba, avokado...

Pravilo je - ne kombinirajte životinjske i biljne bjelančevine - nemojte jesti piletinu s kvinojom, već piletinu s povrćem ili kvinoju s povrćem.

Probavni trakt, dug između tri i 4,5 metara, jedan je od tri organa koji dolaze u dodir s vanjskim svijetom, uz pluća i kožu, i on kroz svoje stijenke mora apsorbirati sve što je tijelu korisno. Na stijenkama crijeva događaju se važne funkcije za preživljavanje - razgradnja hrane, apsorpcija, otklanjanje otpadnih tvari iz krvotoka i čuvanje crijevne flore.

Metvica, biljka primamljivog mirisa, potiče ranu fazu probave i time ubrzava pražnjenje želuca. Nekoliko studija pokazalo je da paprena metvica opušta probavne mišiće i tako olakšava otpuštanje vjetrova i smanjuje nadutost.

Ako imate problem s viškom kilograma, borite se s hroničnom boli i umorom, alergijama, srčanim oboljenjima te učestalim upalama i infekcijama, autoimunm poremećajima i depresijom, stručnjaci savjetuju da vodite računa o zdravlju svojih crijeva, jer su ona temelj zdravlja.

Unos vlakana

Najčešći uzroci loše probave su neadekvatan unos vlakana u prehrani, vode, narušena prehrambena rutina, poput jedenja u različito vrijeme, neredovni ili kasni obroci. Tome doprinosi i nedovoljna fizička aktivnost te premalo kretanja, kao i konzumiranje veće količine mliječnih proizvoda.

Prosječno se treba uzimati 10 - 14 grama vlakana dnevno, a ljekari preporučuju i do 35 grama. Idealno bi bilo kombinirati namirnice s topivim i netopivim vlaknima.

Koliko ulja koristite

Koliko ulja koristite za pripremanje hrane utječe na vaše zdravlje više nego što mislite. Smanjite li količinu ulja, automatski smanjujete unos kalorija u organizam i tako sprečavate nastanak određenih bolesti poput pretilosti koja u konačnici može uzrokovati hipertenziju ili srčani udar. 

Morate se kretati

Probleme s crijevima i probavom često imaju osobe koje se ne kreću dovoljno. Zbog toga biste, ako mnogo vremena provodite sjedeći, trebali iskoristiti svaku priliku za kretanje. Neka vam postane navika ići pješice umjesto liftom, prošetati do radnog mjesta, koristiti svaki lijep dan za šetnju ili vožnju biciklom.  

Važna je i voda

Povećan unos vlakana, ako nije praćen većim unosom tekućine u organizam, može pogoršati stanje. Prema savjetima stručnjaka, dnevno bismo trebalo unositi oko 2 litra tečnosti. Zajedničko djelovanje vlakana i vode može ubrzati pražnjenje crijeva.

Posegnite za algama

Loš metabolizam i zatvor možete preduhitriti i uzimanjem dodataka prehrani. Oni na bazi morskih algi olakšavaju pražnjenje crijeva, na bazi pivskog kvasca potiču rad crijeva, sljez sadrži tvari blago laksativnog učinka, a sjemenke lana su također bogate vlaknima.

Ako vas muči nadutost 

Ako nakon svakog obroka osjećate napuhan stomak, grčeve i težinu u donjem dijelu stomaka i ako vam nakon obroka nedostaje snage i loše ste raspoloženi, ograničite unos namirnica koje prekomjerno opterećuju probavu. Počnite s mliječnim prerađevinama.  

NA VRH