Foto: Ilustracija Povećava nutritivnu vrijednost

TAJNE Blagotvorno djelovanje na zdravlje

Pametna jela na vašem stolu

Neke kombinacije namirnica mnogu vam se činiti nelogičnim, ali nutricionisti ih preporučuju jer su, kažu, hranjivije.

Autor: "Zdravlje u kući"
09.01.2019 17:07
A
A
A

Određene namirnice bolje funkcioniraju u paru nego same. Pametnim kombiniranjem namirnica možemo stvoriti prehrambenu sinergiju koja će povećati blagotvorno djelovanje hrane na zdravlje. Navodimo prijedloge pametnih obroka za veće nutritivno bogatstvo.  

 Paradajz s brokulom

Paradajz osigurava mnogo korisnih tvari poput vitamina C, vitamina A, prehrambenih vlakana, kalija i likopena. Paradajz je jedna od rijetkih vrsta povrća kojoj kuhanjem ne smanjujemo nego čak povećavamo nutritivnu vrijednost.

Kuhanjem paradajza likopen, glavni karotenoid u ovom povrću zaslužan za njegovu crvenu boju, iz prirodnog trans oblika prelazi u cis formu čime se povećava njegova iskoristivost u organizmu.

Organizam će još bolje iskoristiti likopen ukoliko se paradajz termički obradi u prisutnosti ulja. Stoga bi idealan obrok bio primjerice umak od paradajza pripremljen na maslinovom ulju, poslužen s integralnom tjesteninom.

Pridodamo li ovom obroku i supu od brokule, dobit ćemo kombinaciju za koju je istraživanje na miševima objavljeno 2013. godine u časopisu PloS One pokazalo kako djeluje antikarcinogeno.

 Slanutak sa svježom paprikom

Mahunarke prirodno sadrže obilje željeza, međutim željezo biljnog porijekla organizam teško apsorbira. Dodatkom C vitamina, može se povećati apsorpcija željeza, stoga se savjetuje kombinirati mahunarke s namirnicama koje prirodno sadrže obilje C vitamina.

Naprimjer, paprika koja je bogata vitaminom C pomoći će u apsorpciji željeza iz slanutka koji je pripremljen kao namaz, slično kao što će limunada pomoći u iskorišćavanju željeza iz špinata.

 Karfiol s kupus salatom

Biljke iz porodice krstašica poput brokule, karfiola, kupusa i kelja sadrže spojeve glukozinolate koji se u doticaju s enzimom mirozinazom hidroliziraju i nastaju novi korisni spojevi.

Naime, in vitro studije pokazuju kako produkti te razgradnje imaju antikarcinogeno djelovanje. U netaknutoj biljci glukozinolati su odvojeni od enzima, no rezanjem ili žvakanjem povrća oni dolaze u kontakt i stvaraju se vrlo korisni spojevi.

Kuhanjem se uništava enzim mirozinaza, no zdravstvene prednosti prekuhane brokule ili karfiola možemo očuvati ukoliko je u istom obroku konzumiramo s nekuhanim povrćem iz iste skupine poput rotkvica, kupusa, potočarke ili pak hrena.

Meso začinjeno ružmarinom

Tokom pečenja mesa na roštilju, a i tokom same probave može doći do stvaranja potencijalno štetnih spojeva koji se povezuju s pojavom nastanka plakova na krvnim žilama i razvitkom karcinoma.

Istraživanja pokazuju kako se dodatkom začina koji sadrže ružmarinsku kiselinu poput ružmarina, origana, limuna, kadulje, timijana te paprene metvice, prije pripreme mesa, može smanjiti koncentracija štetnih spojeva u mesu i organizmu. Stoga je rješenje, prije svakog pečenja, meso marinirati.

 Crno vino i riba

Studija objavljena 2008. godine u časopisu American Journal of Clinical Nutrition otkrila je kako osobe koje svakodnevno konzumiraju vino imaju viši nivo omega - 3 masnih kiselina u organizmu.

Znanstvenici smatraju kako je moguće da upravo vino, ali ne i pivo ili žestoka pića, povećava apsorpciju omega - 3 masnih kiselina iz primjerice lososa, srdela ili pastrve.

 Voćne salate

Znanstvenici su otkrili hiljade biološki aktivnih spojeva u voću, povrću, mahunarkama, orašastim polodovima i cjelovitim žitaricama, a novija istraživanja pokazuju kako neke od tih fitokemikalija slabije djeluju samostalno, a njihovu snagu mogu pojačati druge fitokemikalije.

Primjer pametnog kombiniranja je kvercetin iz jabuke s katehinom iz grožđa ili pak elagičnom kiselinom iz malina. Stoga se umjesto pojedinačne voćke u međuobroku, češće odlučite za voćnu salatu.