NAŠA TEMA Kako i čime ojačati prirodnu odbranu organizma

Samo jak imunitet može se oduprijeti virusima

Da bismo imali jak imunitet, potrebno je prvenstveno imati balansiranu raznovrsnu ishranu koja će organizmu osigurati sve potrebne nutrijente, kao i vitamine i minerale

Z. KARIĆ
14.11.2018 06:48

Vrlo važno pravilo jeste odabrati šta ćemo jesti

Foto: Ilustracija

Virusi uveliko haraju. Ambulante su već pune pacijenata koji se žale na simptome viroza i prehlada, a i gripa već kuca na vrata. Kako bismo prevenirali prehlade, umanjili njihove simptome i sačuvali zdravlje tokom jeseni i zime, neophodno je jačati imunološki sistem.

Kako bi organizam radio kao savršen mehanizam, mora se paziti na njegove dijelove i voditi računa o svakom otkucaju. Prije svega, treba obratiti pažnju na stil života.

Hronični stres

- Zdravlje čovjeka određuje jačina njegovog imuniteta te ako je on oslabljen, organizam postaje podložniji raznim vrstama infekcija. Do pada imuniteta dovodi dugoročna nepravilna prehrana, hronični stres i umor, iscrpljenost te loše životne navike kao što su konzumacija alkohola i duhana te slaba ili nikakva fizička aktivnost - rekla nam je nutricionistica JZU Bolnica “Sveti apostol Luka” u Doboju Inga Marković.

Dodaje da je oslabljeni imunitet karakterističan za osobe koje boluju od hroničnih nezaraznih bolesti, pothranjene osobe, djecu i osobe starije životne dobi. Da bismo imali jak imunološki sistem, potrebno je prvenstveno imati balansiranu raznovrsnu ishranu koja će organizmu osigurati sve potrebne nutrijente, a pogotovo za jak imunitet neophodne vitamine i minerale.

  • Marković: Svježe namirnice
    Marković: Svježe namirnice Foto: (Arhiva)

- Vitamini koji su neophodni za stimuliranje imuniteta su C, A i E. Vitamin C neophodan je i za sintezu pojedinih hormona, kolagena, održavanje zdravlja kože, obnavljanje tkiva, ima i značajnu ulogu u sintezi žučnih kiselina iz holesterola, čime pospješuje eliminaciju holesterola iz jetre, tj. organizma. Askorbinska kiselina se u mnogo većim količinama nalazi u namirnicama biljnog porijekla, jer se ne može sintetizirati u organizmu životinja, ali se sintetizira putem fotosinteze u biljkama. Od životinjskih namirnica jedino se veće količine ovog vitamina nalaze u mlijeku – kazala je Marković.

Kako birati

Sadržaj ovog, kao i ostalih vitamina, veći je ako je namirnica svježa. Također, vitamin C je termolabilan te se najviše ovog vitamina upravo unosi konzumacijom svježeg povrća i voća.

- Vitamin A ima znatno zaštitno djelovanje protiv lokalnih i općih infekcija. Najbogatiji izvori ovog vitamina su ribe i riblje ulje. U umjerenom klimatskom pojasu izvori ovog vitamina su namirnice koje sadrže crvene i žute provitamine A, zeleno i crveno povrće, životinjska mast i životinjska jetra - navodi Marković.

Vitamin E kao jedan od najjačih antioksidanasa neophodan je za jak imunitet. U najvećoj količini se nalazi u uljima dobivenim iz biljaka, a manja ili neznatna količina je u listovima. Najbolji izvori su ulje pšeničnih klica, pšenične klice, maslinovo ulje, žumance, džigerice i koštunjavo voće.

Uloga cinka

Od mineralnih materija, kaže Marković, najveću ulogu za jak imunitet ima cink, koji upravlja s 300 enzima u ljudskom organizmu. On djeluje protiv otprilike 40 različitih tipova virusa. Osim što jača imunitet, cink usporava razmnožavanje virusa. Unos cinka za vrijeme prehlade skraćuje vrijeme bolesti. Najbolji izvori su: morski plodovi, kukuruzne kokice, sjemenke tikve, sjemenke susama, riba, pšenične klice, meso i jaja.

Povećati unos tečnosti

- U periodu infekcija (jesen i zima) neophodno je povećati unos tečnosti da bismo održavali sluznicu vlažnom, da bi ona bolje zadržavala viruse i spriječila njihov prodor dalje u organizam. Dovoljno je 6-8 čaša vode, a možete koristiti i svježe cijeđene sokove od citrusnog voća. Potrebno je izbalansirati ishranu da tijelo ne biste doveli u stanje deficita, kretati se, provjetravati prostorije i što manje vremena provoditi u zatvorenom prostoru – istakla je Marković.

NA VRH