Foto: Ilustracija Ako su djeca u razvoju pretila, to može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema

PROBLEMI Gojaznost je sve izraženija

Kontrolirajte debljanje djece

Ako su djeca u razvoju pretila, to može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema, koji su se nekad vezivali samo za odrasle osobe

Autor: "Zdravlje u kući"
13.09.2018 18:22
A
A
A

Mnogi roditelji su upali u zamku i, popuštajući djeci i hraneći ih svim što požele, doveli ih u stanje u kojem imaju višak kilograma. Gojaznost je danas jedan od vodećih javnozdravstvenih problema. Roditelji, u želji da udovolje, često ne razmišljaju o posljedicama svakodnevnog jedenja brze hrane, slatkiša i nezdravih namirnica.

Zdrave navike

Ako su djeca u razvoju pretila, to može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema, koji su se nekad vezivali samo za odrasle osobe – hipertenzije, dijabetesa, hiperholesterolemije, slabije tolerancije na glukozu… Kod tinejdžerki se mogu javiti sindrom policističnih jajnika, problemi sa menstruacijom, aknama.

Zato je važno djecu učiti zdravim navikama. Vi prvi budite primjer. Nemojte im zabraniti sve užitke i male grijehove, ali držite ishranu pod kontrolom. Najveći problem nastane kad je dijete od malih nogu naviknuto da jede nezdravu hranu, koja je često ukusnija od povrća.

Želudac se proširi i posljedice je, ako ovo stanje potraje, sve teže sanirati. Zdrave navike morate im usaditi od malih nogu. I ne podržavajte dijete i ne hvalite ako jede pretjerano. Ako dijete jede normalno, a istovremeno troši kalorije, trči, bavi se sportom, to je za pohvalu.

Djetetu nemojte braniti da jede, ali ga morate poticati da te kalorije i troši. Aktivirajte se i vi, igrajte se s djetetom, idite redovno u prak, zainteresirajte dijete za neki sport, neka postane dio nekog školskog sportskog tima. Nađite aktivnost koju ćete upražnjavati redovno kao porodica – vikendom pješačenje šumom i obilježenim stazama, porodični sportski dan, večer plesa… mnogo je mogućnosti.  

Izbor hrane

Ako vam je teško kontrolirati šta dijete jede u školi ili kad niste tu, ono šta jede kod kuće je u vašim rukama. Zdrava ishrana je važna za cijelu porodicu. Dobrim izborom hrane jačate dječiji imunitet, dok nezdravom hranom ono ne dobiva dovoljno hranjivih sastojaka. Pazite samo da ne pretjerate, jer ako ste previše strogi kad su u pitanju slatkiši, dijete će naći način da zaobiđe vaša pravila.

Brojni faktori

Uzroci gojaznosti su kompleksni i brojni i uključuju genetske, biološke, kulturološke i sociološke faktore. Genetski faktor jedan je od najjačih prediktora gojaznosti. Gojaznost roditelja udvostručava šanse da i dijete bude gojazno kad odraste, bez obzira na težinu u djetinjstvu. Iako pojedina oboljenja mogu dovesti do razvoja gojaznosti, gojaznost je u samo jedan posto slučajeva posljedica realnog medicinskog problema.

Uzroci

Gojaznost kod djece najčešće je uzrokovana:

1. Konzumiranjem nezdrave hrane

2. Prejedanjem

3. Nedovoljnom fizičkom aktivnošću

4. Nasljednim faktorima

5. Bolestima (endokrini ili neurološki problem)

6. Lijekovima

7. Stresnim događajima

8. Porodičnim problemima ili problemima s drugarima

9. Nedostatkom samopouzdanja

10. Depresijom ili drugim emocionalnim problemima.

Indeks mase

Normalno je da tokom odrastanja djeca povećavaju kilažu, ali kad taj prirast prevaziđe potrebe rasta i razvoja, dolazi do pojave gojaznosti. Djeca rastu različitom brzinom tako da se ne može samo na osnovu klasičnog mjerenja reći ima li dijete višak kilograma. Stepen uhranjenosti procjenjuje se uz pomoć indeksa tjelesne mase (BMI – body mass indeks), koji se jednostavno računa na osnovu visine i težine.

Rizici

Loši efekti gojaznosti na zdravlje su brojni:

1. Povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti

2. Visok krvni pritisak

3. Dijabetes

4. Problemi s disanjem

5. Problemi sa spavanjem

6. Emotivni problemi.

Ishrana

1. Promijenite način ishrane (jesti sporije, uobročiti se)

2. Spremajte zdrave, balansirane obroke

3. Smanjite veličinu porcije

4. Nudite više voća i povrća

5. Kupujte manje slatkiša

6. Neka dijete doručkuje

7. Spremite mu užinu za školu

8. Ne koristite hranu kao nagradu.