RIJEČ STRUČNJAKA Preporuke nutricionistice Inge Marković

Kolika dnevna doza šećera je sigurna po zdravlje

Dozvoljeni unos u ukupnom dnevnom obroku iznosi 3-5 posto u zavisnosti o kojoj kategoriji populacije se radi

Z. KARIĆ
29.11.2018 12:20

U toku dana dozvoljeno pojesti red čokolade

Foto: Ilustracija

Obični šećer ili saharoza je, poslije hljeba i proizvoda od brašna, najjeftiniji izvor kalorija. Nutritivno je siromašna namirnica, jer ne sadrži bjelančevine, mineralne tvari, dobre masti i vitamine, ističe Inga Marković, nutricionista-dijetetičar JZU Bolnica „Sveti apostol Luka“ Doboj.

Velike količine

- Konzumacija šećera se posljednjih godina povećala, tako da iznosi 10-15 kilograma godišnje po glavi stanovnika. Ovako povećana potrošnja pogoršava zdravstveno stanje stanovništva jer neadekvatan unos dovodi do gojaznosti, što predstavlja rizik za kardiovaskularni sistem, šećernu bolest, karcinome, pojave žučnih kamenaca, otežana je ventilacija i perfuzija pluća, bolesti zglobova – rekla je Marković.

Dozvoljeni unos u ukupnom dnevnom obroku iznosi 3-5 posto u zavisnosti o kojoj kategoriji populacije se radi. Za osobe koje su normalne uhranjenosti bez teže fizičke aktivnosti dozvoljeni dnevni unos je do dvije kocke šećera, a za djecu, sportiste i trudnice taj unos može biti malo veći.

  • Marković: Mnoge bolesti
    Marković: Mnoge bolesti Foto: (Arhiva)

- Namirnice bogate šećerom su keks, biskviti, krofne, torte, zašećereni želatin, čokolada, bombone, marmelada, džemovi, voćni sokovi, gazirani napici, kečap, sladoled, musli... Ove namirnice sadrže velike količine šećera te se većom konzumacijom u organizam unose daleko veće količine od preporučenih - kazala je Marković.

Dvije kockice

Dodaje da je jedina adekvatna zamjena za šećer stevija, koja je prirodni zaslađivač bez utjecaja na nivo glukoze u krvi i lučenje inzulina i ne dovodi do gojaznosti. Svi ostali vještački zaslađivači imaju i štetan utjecaj na zdravlje, a prema nekim istraživanjima, ispoljavaju kancerogena djelovanja.

- Količine unesenog šećera treba smanjiti na minimum do dvije kockice u toku dana, ili red čokolade, čašu soka, jedan do dva biskvita ili keksa, jedan sladoled. Konzumacija ovakvih namirnica je dozvoljena samo nakon obroka. Najbolje je šećer konzumirati nakon doručka, poslije ručka samo ako ste fizički aktivni, a nikako nakon večere. Ako se konzumira prije obroka, između ostalih štetnih efekata, šećer smanjuje motornu i sekretornu funkciju želuca – istakla je Marković.

Napici i energetske čokoladice

Gazirani napici, govori Marković, gorkog ukusa sadrže šećer i to u istoj količini kao i gazirani napici slatkog ukusa. Npr. gazirani sokovi sadrže od 15 do 150 kockica šećera, čokolada od 100 grama od 20 do 25 kockica šećera, ledeni čaj 12-15 kockica, biskviti, keksići i slični proizvodi najmanje 25 kockica, sokovi od litar na kojima stoji da su 100 posto prirodni oko 40 kockica, musli sa šećerom oko 40 kockica, energetske čokoladice oko 25 kockica, kečap oko 35 kockica te porodični sladoledi oko 55 kockica šećera.

NA VRH